Tony's Chocolonely

’n stukje geschiedenis

2003 – De Keuringsdienst van Waarde, het programma dat misstanden in de voedselketen aan het licht brengt, onderzoekt de herkomst van cacao uit West-Afrika en wat blijkt? Kindslaven, kinderarbeid, slavernij: deze begrippen zijn hier onlosmakelijk verbonden aan cacao. Journalist Teun van de Keuken gaat op onderzoek uit en geeft zich later aan als ‘Chococrimineel’, omdat hij verschillende repen opeet, waarbij kinderarbeid op de cacaoplantages aan te pas gekomen is..

Teun besluit zelf om deze misstanden in West-Afrika te willen verbeteren en om slaafvrije chocolade te kunnen produceren. In 2005 is de 1e ‘alarmerende’ rode reep beschikbaar met ‘Fairtrade’ en ‘100% slaafvrij’ op de verpakking. Dit is de start van een groeiend assortiment onwijs lekkere repen en een heel groot stuk bewustwording bij consumenten en fabrikanten over waar de cacao vandaan komt. Vanaf 2013 zijn de Tony’s repen niet meer in gelijke stukjes verdeeld, waarom? De cacaowereld is ook niet gelijk verdeeld.

de boodschap

Nog belangrijker dan alle onwijs lekkere repen van Tony’s, is de boodschap van Tony’s: ‘Maak alle chocolade 100% slaafvrij’. Wat is er dan precies aan de hand? De grondstof voor alle chocoladeproducten is cacao, 60% van alle cacao komt uit het westen van Afrika. Er zijn miljoenen boeren die cacao produceren, slechts enkele hele grote multinationals kopen deze cacao in grote hoeveelheden op. En wat is voor de multinationals belangrijk als ze cacao kopen? Alleen de prijs. Kwaliteit, professionaliteit, werkomstandigheden en slavernij  zijn allemaal van ondergeschikt belang.

Tony’s wil zelf deze gehele keten ‘regisseren’. Hoe? Door het gehele proces van cacaoboon tot chocoladereep in de supermarkt, open te communiceren en door de boeren te helpen om hun bedrijf te laten groeien. Tony’s gebruikt 5 ingrediënten om slaafvrije cacao te kunnen realiseren. (1) Traceerbare bonen; elke boon is te herleiden naar een aangesloten partnercoöperatie. (2) Eerlijke prijs voor de boer; door de lage prijs die multinationals betalen, is het voor boeren onmogelijk om boven de armoedegrens uit te komen. Tony’s betaalt de boeren een extra premie om een leefbaar inkomen te kunnen hebben. (3) Sterke boeren; door te werken met coöperaties (samenwerkingen) worden de boeren geholpen en kunnen ze bijvoorbeeld gezamenlijke inkoopvoordelen voor landbouwmiddelen benutten, kennis kan worden gedeeld en er ontstaat betrokkenheid. (4) Lange termijn; Tony’s werkt minimaal 5 jaar met een cacaoboer samen. Waarom? Zo weet een boer dat hij de komende 5 jaar zijn oogst verkoopt aan Tony’s, hier premie voor ontvangt en zo zelf kan investeren in plantages en werkomstandigheden. (5) Kwaliteit en productiviteit; wist je dat cacaoboeren maar 30% tot 40% van hun productiecapaciteit gebruiken? Cacaoboeren hebben niet de kennis en middelen om hun oogst te verbeteren. Oude bomen zorgen voor een lagere productie en onvoldoende inkomen zorgt er voor dat een cacaoboer niet kan investeren in nieuwe cacaoplanten. Met de Tony’s premie kan er dus wel worden geïnvesteerd wat uiteindelijk zorgt voor meer productie.

Dus: een belangrijke missie, waarin iedereen een verantwoordelijkheid te nemen heeft. Ook jij als consument hebt een keuze als je voor ’t chocoladeschap staat. Want alleen gezamenlijk wordt de hele industrie op den duur slaafvrij.

Bekijk hier alle producten van Tony's Chocolonely